Cal´s Diæt

Cal og Chris valgte at fokusere meget på kosten under Cal´s kræftforløb. Det er svært at vide i hvilken grad de 4 små, herunder kosten, har spillet en rolle. Cal´s onkolog siger: ”måske”. Cal og Chris er overbeviste om, at de 4 små i kombination med de 3 store har skabt en synergi effekt i relation til Cal´s resultater. Det er vigtigt at understrege, at Cal og Chris´ tilgangsmåde ikke er den eneste rigtige måde at gøre det på, men i denne sektion giver de dig muligheden for at få indblik i deres indsats og rutiner i forbindelse med Cal´s kræftforløb, som forhåbentlig vil inspirere dig.

Cal og Chris eksperimenterede i starten med kosten og deres udgangspunkt var en liste med fødevarer, som Cal gerne skulle have hver dag. Listen var lang og nogle dage var det simpelthen umuligt for Cal, i forbindelse med hans kemoterapi, at spise det hele, da han var plaget af kvalme og nedsat appetit. Så derfor blev deres mål, at Cal skulle komme gennem listen hen over 2-3 dage. Mange kræftramte oplever nedsat appetit og kvalme i forbindelse med deres behandling og det er vigtigt at understrege, at hvis overskuddet ikke er til stede, så er det vigtigste at få mad. Få nok energi og spis noget du har lyst til. Det kan stresse kroppen og sindet mere at fokusere på og tilberede sund mad, hvis der bare ikke er overskud. Brug listen med gode fødevarer og eksperimenter med maden. Leg med smagsløgene og skab dine egne opskrifter i kampen mod kræft.

brocsoup

Herunder kan du få indblik i den præcise liste som Chris og Cal anvendte. Det er vigtigt at understrege, at listen ikke skal opfattes, som det eneste rigtige at gøre. Listen er information og inspiration fra Cal´s forløb. Der er mange måder at sammensætte kosten på og ikke en endegyldig løsning.

ITF = Ikke Til Forhandling eller med andre ord, så er ITF fødevarer, som Cal meget gerne skulle spise hver dag. Det var ikke muligt hver dag, så derfor gik Cal efter, at alle disse fødevarer skulle være inkluderet over en periode på 2-3 dage.

Spinat: en stor håndfuld til juice og den samme mængde til aften. Lyn tilberedt i 1-3 min. i kogende vand eller på en pande. Tilføjet i foodprocessor suppen eller til en grønsagsret (ITF.)

Rosenkål: Hver dag. Kan bruges i juice (4-6 stk.), rå eller lyn tilberedt (kogende vand i 1-2 min). Damp dem i 3-5 min. og spis dem som tilbehør til foodprocessor broccolisuppen (ITF).

Grønkål: 2 kopper eller hvad der kan samles i en stor håndfuld. I juice + lyn tilberedt om aftenen (ITF).

Brøndkarse: En lille håndfuld i juicen.

Rødkål: Lav juice ud af 2 kopper. Du kan også tage 1-2 kopper lyn tilberedt rødkål og tilføje i foodprocessor suppen.

Broccoli: 2 kopper til juice, delvist rå, delvist lyn tilberedt. Ydermere 2 kopper i din stir-fry ret eller din foodprocessor broccolisuppe (ITF).

Kål: 1 kop af hver til juice og 1-2 kopper lyn tilberedt i 2-3 min. blandet med broccoli og blomkål i din foodprocessor suppe (ITF).

Hvidløg: Spis masser af hvidløg. Bemærk at næringsstofferne i hvidløg bliver frigivet og optaget bedre, når hvidløg knuses og spises med en smule olivenolie. Knust hvidløg på glas er en nødløsning, men en nemmere tilgang. Nogle af næringsstofferne går dog tabt i processen. 5-10 fed om dagen. Knust hvidløg og løg kan steges på panden ved lav varme i 3-4 min. i olivenolie og herefter tilføjet til grøntsager, broccoli, spinat mm. Husk at broccoli og spinat ikke må få mere end 3-4 min (ITF).

Tørret tang: Læg i blød natten over. Gå efter KOMBU og WAKAME tang. NORI er også en mulighed. Tang kan spises rå efter det har ligget i blød natten over eller tilføjet til wok retter i de sidste par minutters tilberedning. Du kan bruge dit gurkemejemiks (gurkemeje, karry og peber) og spise tangen rå. Lav en ret med svampe, tang, gurkemejemiks, hvidløg og drik grøn te til (ITF).

Svampe: De er vigtige. Gå efter de friske, når det er muligt, men tørrede svampe er også ok. Steg de friske svampe på en pande ved lav varme i ca. 5 min. På en anden pande kan du varme hvidløg, løg og skalotteløg. Bland alle ingredienserne og tilføj frisk spinat i de sidste 2-3 min. af tilberedningen. Spis svampe hver dag. De udvalgte svampe er: King Oyster, Maitake (disse 2 er ITF), shiitake, enokidake, cremini og portobello. 2 kopper af King Oyster og Maitake hver dag.

Løg: 1 løg om dagen – hakket i wok retter eller hakket og stegt ved lav varme i 5-6 min. i olivenolie sammen med forårsløg eller hvidløg (ITF).

Forårsløg: 1 hver dag (ITF).

Selleri: Tilføj i juice sammen med zucchini squash.

Rød, gul og orange peberfrugt: 2 af dem i juice og den tredje til aftensmaden eller som snack til gurkemeje/hummus brødet (ITF).

Grøn te: Højkvalitets te – GYKURO, Sencha og Matcha te hver dag (ITF).

Gurkemeje/karry, sort peber, olivenolie: Hver dag (ITF).

Tomat: 1-2 kopper frisk tomat, økologisk til foodprocessor rutinen. Tomaterne kan varmes op med bønnerne før de kommes i broccolisuppen.

Gulerødder: Brug nogle rå gulerødder til juice og kog nogle til broccolisuppen.

Valnødder: En håndfuld hver dag. Spis dem sammen med fiskelevertran.

Mandler: Gode som snack. Andre nødder er også en mulighed.

Friske økologiske hørfrø: 1-2 spsk. friskmalet. Tilføj til havregryn med valnødder, hasselnødder og svesker.

Vindruer (røde): En stor portion i juice og spis 2-3 kopper friske (ITF) så længe det er sæson.

Bær: Essentielle hver dag (ITF) minimum 1 kop blåbær om dagen (ITF), 1-2 kopper brombær om dagen, 1 kop hindbær om dagen (ITF), 1 kop jordbær om dagen (ITF) og tranebær

Økologiske tørrede tranebær: Vær sikker på, at der ikke er tilsat olie eller sukker.

Kirsebær: Spis en kop om dagen (ITF)så længe det er sæson.

Grapefrugt: Køb økologisk. Pil den og spis den eller brug 1 i juice. Hvis den er økologisk, så vask den og brug derefter hele frugten med skal i juice (ITF).

Appelsiner: 2 om dagen. Brug 2 økologiske appelsiner hver dag til juice – pil det yderste lag af og lad det hvide sidde på. Du kan også spise en appelsin en gang i mellem (ITF).

Citron: 1 om dagen i juice (citronskal, hvide del) + frugtkød (ITF).

Lime: 1 om dagen i juice (limeskal, hvide del) 0 frugtkød (ITF).

Granatæble: Frisk er bedst. Et glas 100 % økologisk granatæble juice er også godt.


Krydderier og urter

Chili: Frisk chili. Hak det og tilføj til løg og hvidløg. Økologisk chili pulver eller flager.

Ingefær: I juice eller revet ingefær i retterne (ITF). Spis også gerne ingefær til aften.

Chrysanthemum: kun økologisk. Kan være svært at finde.

Mint: Kun frisk - kan bruges i juice og salater.

Timian: Frisk. Kværn bladene fra 1-2 grene – maks. 1 tsk, da smagen er intens.

Merian: Frisk. Kværn bladene fra 1-2 grene – maks. 1 tsk, da smagen er intens.

Oregano: Frisk. Kværn bladene fra 1-2 grene – maks. 1 tsk, da smagen er intens.

Basilikum: Frisk. Kværn bladene fra 1-2 grene – maks. 1 tsk, da smagen er intens.

Rosmarin: Frisk. Kværn bladene fra 1-2 grene – maks. 1 tsk, da smagen er intens.

Persille: Frisk. Brug det i juice. Tag 2 store håndfulde, hak det og brug det i retterne. Lyn tilbered i 2 min. med spinat og broccoli til aften (ITF).

Koriander og spidskommen: Tørret – friskmalet.


Ting du skal undgå

- Raffineret mel/hvedemel
- Sukker
- Stegt mad
- Syltet mad
- Forarbejdet mad



Kost mod kræft

Forskningen viser, at der er en velbegrundet mistanke om kostens betydning for udvikling af kræft.

(Kilde: Kræftens Bekæmpelse)

Bøger

Banner
+ (alm. trafik takst)

Designet af: chrismacdonald.dk ::